برندسازی و اقتصاد مقاومتی

برندسازی و اقتصاد مقاومتی

نویسنده: دکتر محمد آزادی- عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی ایران

اقتصاد مقاومتی را می‌توان رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف‌کننده یک کشور در نظر گرفت که منفعل نیست و در مقابلِ اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی کرده و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی‌سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف مشخص دارد. برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هر چه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به منابع مادر حرکت کرد.

پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، توسط رهبر انقلاب، و مطالعه محورهای آن مشاهده می‌شود که ضرورت دارد دولت برای اجرایی‌سازی آن در اقتصاد ایران، محدودیتها و ضعفهای صنعت را ارزیابی نماید. در این ارزیابی مشخص می‌شود که جدی‌ترین مشکل کشور در بخش عدم اعتماد به تولید داخلی و تمایل به مصرف کالاهای خارجی است. تقریباً در هر صنفی که نگاه می‌کنیم، درصورتی که برندهای خارجی حضور داشته باشند، تولیدکننده داخلی توان رقابت را ندارد و این درحالی است که وقتی به کیفیت نگاه می‌کنیم، گهگاهی کیفیت محصولات داخلی خیلی بهتر از محصولات خارجی است. چرا این مورد اتفاق می‌افتد؟ چرا مصرف‌کننده داخلی تمایل به خرید کالاهای داخلی یا ندارد و یا کمتر دارد؟ دلیل آن این است که تعریف کیفیت و استاندارد تغییر یافته است.

بر اساس ادبیات بازاریابی، کیفیت و استاندارد در ذهن مشتریان در بازار ساخته می‌شود و کمتر استانداردهای کارخانه‌ای و صنعتی ارزش ویژه‌ای در ذهن مشتری دارند. این استانداردها، استانداردهای حداقلی محصول شده‌اند و مصرف‌کنندگان و مشتریان به دنبال استانداردهای فردی خود هستند. به طور کلی، دنیای مشتریان در حال حرکت به سمت “شخصی‌سازی” است. هر شرکتی که بیشتر بتواند به این شخصی‌سازی بها دهد، قطعاً موفق‌تر خواهد بود. صنایعی که بیشتر بتوانند تجهیزات و خطوط تولید خود را آماده سفارشی سازی نمایند، بیشتر به موفقیت نزدیک هستند. این مورد که یک محصول بدون نقص تولید کنیم، دیگر یک پیشنهاد خوب برای مشتریان نیست، این یک وظیفه و تکلیف است. اینکه بتوانیم کارهایی کنیم که مشتریان را شگفت زده کنیم با اقداماتی که آنها منتظر آن نبوده باشند این یک ویژگی است. در دنیای مصرف‌کنندگان پست مدرن یا مدرن هر روز شما بایستی ایده‌ای جدید ارائه دهید. ایده جدید در محصول یا خدمت. اینکه یک محصول خوب را مدتهای مدیدی بفروشید بدون کوچکترین تغییر جذابی، دیگر پسندیده و مورد قبول نیست.

اگر نگاهی به بازار ایران کنیم خواهیم دید که صنعت ما به چند دسته تقسیم می شوند. گروه اول، سعی در استاندارد نگه داشتن تولیدات خود دارند و سالهای سال است که همان تولیدات و خدمات خود را به همان صورت ولی با کیفیت بالای استاندارد کارخانه‌ای نگه داشته‌اند. گروه دوم، سعی در فروش محصولات خود دارند و نگاهی کوتاه‌مدت به مقوله بازار و روابط با مشتریان دارند. گروه سوم، به نسبت  گروه کوچکی هستند که سعی در بهبود محصولات و خدمات خود دارند با این نکته که تعداد کمی از آنها این مورد را با تحقیقات بازار انجام می‌دهند و بیشتر مبنای کارشان، برداشتهای شخصی از بازار و مشتریان است.

حال اگر تغییرات در نگاه مشتریان و مصرف کنندگان به بازار را در کنار کیفیت و نحوه تولیدات محصولات و خدماتمان قرار دهیم مشاهده می‌کنیم که لازم است در اقتصاد مقاومتی، دولت برنامه هایی برای حمایت از فرهنگ‌سازی مدیران و کارآفرینان در خصوص تولیداتشان، حمایت از برندسازی ایرانی-اسلامی در کشور و حمایت اقتصادی از برندهای کشور از جمله بخشش مالیاتی برندهای کشور، ارائه تسهیلات مالی به برندهای ایرانی و … طراحی و اجرا نماید. در غیراینصورت در این مسیر اقدام و حرکتی جدی مشاهده نخواهد شد. این اقدام و عمل در حوزه تولید کشور وجه اشتراک بسیاری از محورهای اقتصاد مقاومتی ایران است.

1

منبع: روزنامه اقتصادی آسیا